Origen de la paraula.
La paraula gòtic va ser
denominat despectivament, art dels gots, pel renaixentista Vasari (1511‑1574).
El l romanticisme el va reivindicar .
- Marc espacial,
històric i cronològic. nascut a la Illa de França es va estendre
per Europa occidental, baixa edat mitjana (s.XII-s.XV) Expansió urbana.
Poder reial. Escoles catedralícies, Universitats. Canvis església (cisma,
franciscans , dominicans...).
- Característiques generals. L’escultura i la pintura aniran trencant lentament la seva
subordinació a l’arquitectura. Nou humanisme i acceptació de la natura com a
manifestació de l’obra de Déu. Religiositat més íntima individual.. Es
desenvolupa art civil.
- L’artista i els
clients ; arts mecàniques inferiors a les arts liberals o del
pensament. Els arquitectes estaven millor considerats. Al segle XIV a Itàlia i
Flandes els pintors més destacats van ser més respectats. Clients; església i
classes benestants.
1.- ARQUITECTURA
Característiques generals. Art religiós
urbà.. La catedral. Importància de la lluminositat. Verticalitat, ingravidesa,
lleugeresa. El tram quadrat
del romànic és substituït pel tram rectangular. Materials Pedra i totxo a les voltes
Cobertes i suports. Arc apuntat o ogival i volta de creueria. Contraforts,
arcbotants (arcs boterells) Pilars cruciformes i fasciculats, compost per
bossellets (fines columnes que recullen els nervis).
Elements decoratius. Torres a la façana, pinacles, fletxes, gablets, traceries,
rosasses, claristori i vitralls
Tipologia La catedral:àbsides poligonals.
Simbologia. Evolució i
variants nacionals. Arquitectura civil;castells, palaus, llotges,
ajuntaments.
2.- ESCULTURA
- Característiques generals; Tipologia
(monumental, retaules, cadirats coro, funerària,
exempta). Materials (pedra, fusta, ivori).,Arquivoltes no radials.
- Iconografia; Gust pels
aspectes dramàtics de la vida de Crist; passíó i crucifixió, i els sants, Verge
més humana, reis de l’antic testament, escultura funerària
-Trets formals; Més naturalista i
pròxima. Individualitat. Més patetisme. Verticalitat. Més narrativa i clàssica. “S” praxiteliana.
3.- PINTURA.
- Característiques generals; Més naturalisme
narratiu, paisatges, perspectiva. Pintura al tremp, introducció pintura a
l’oli, fons daurat. Localització a retaules. Desapareix la línia obscura.
Apareix el retracte.
-
Variants nacionals.
Les plantes
de les catedrals gòtiques:
Les plantes són molt similars a les romàniques que tenen tres o cinc naus longitudinals i capçalera amb transsepte, presbiteri i rematada en absis o deambulatori amb capelles radials.
El transsepte tendeix a ser molt ample, curt i poc sortint, però amb molta altura; s'allunya de la capçalera.
A les façanes i ha molta decoració. Es multipliquen la decoració de les façanes amb més arquivoltes, estàtues, gablets, pinacles o agulles, timpans més grans, etc. No obstant, l'element decoratiu més important és la rossassa, que domina l'espai central de la façana. Exemple de catedrals gòtiques:
Les plantes són molt similars a les romàniques que tenen tres o cinc naus longitudinals i capçalera amb transsepte, presbiteri i rematada en absis o deambulatori amb capelles radials.
El transsepte tendeix a ser molt ample, curt i poc sortint, però amb molta altura; s'allunya de la capçalera.
A les façanes i ha molta decoració. Es multipliquen la decoració de les façanes amb més arquivoltes, estàtues, gablets, pinacles o agulles, timpans més grans, etc. No obstant, l'element decoratiu més important és la rossassa, que domina l'espai central de la façana. Exemple de catedrals gòtiques:
No hay comentarios:
Publicar un comentario