jueves, 24 de febrero de 2011

GUIÓ DEL TREBALL "El hombre que pudo ser rey".

LIBROS - EL HOMBRE QUE PUDO SER REY Y OTROS RELATOS
TREBALL D’HISTÒRIA – 4t ESO
“EL HOMBRE QUE PUDO SER REY” RUDYARD KIPLING

El treball s’entregarà informatitzat al correu electrònic del Departament de Ciències Socials: altaiaccss@gmail.com
En el camp assumpte s’escriurà: Nom alumne – curs – Kipling (Exemple: Pepe Ibáñez – 4t B – Kipling).
La data límit de remissió és el dimecres dia 16 de març a les 23:59 hores. No es corregirà ni s’acceptarà cap treball amb posterioritat a la data i hora indicada.
Si algun alumne/a té qualsevol problema informàtic, podrà entregar el treball en mà al profesor durant la classe del mateix dia 16.
GUIÓ DEL TREBALL.
1.     Situació geogràfica. Intenta localitzar en un mapa (que hauràs de dibuixar) als territoris actuals d’Índia, Pakistan i Afganistan, les següents localitats que apareixen esmentades al relat:
a.    Ruta de Ajmer (Ajmir) a Mshow (Mhow).
b.    Nasirabad
c.    Territori de Jodhpur (Jodhpore).
d.    Rajputan (Rajputana).
e.    Regió de Kafiristán. Infórma’t d’aquests territoris i els seus habitants.
f.       Peshawar.
g.    Jagdallak, territori de Laghmann, Ashang.
h.    Altres territoris i ciutats com : Bombai, Delhi, Kabul, Marwar, Degumber, Chortunna, Sarawak, Kumharsen, Bashkoi, Er-Heb i Shu.

2. Fes un eix cronològic sobre la història d’Afganistan, ÍNdia, Pakistan i Bangla Desh des de 1800 fins l’actualitat (domini, independència, revolucions, etc).
  1. Busca informació sobre:
    1. Les monedes que circulaven a l’Índia, sobre tot les dues que citen a l’obra: Rupia i anna.
    2. El clima de l’Índia:
                                                               i.      Clima de dues estacions. Monzons.
                                                             ii.      Què eren les estacions de muntanya?
                                                            iii.      “Loo”, què es?
    1. A què es refereix l’autor quan parla del govern dels estats nadius? Qui eren els Rajás? I els maharajás?
    2.  Enfermetats o epidèmies que apareixen citades en el text.
    3. Harun-al-Raschid.
    4. Missió de Zenana.
    5. La Gran Carretera Principal
    6. James Brooke rajá de Sarawak
    7. Frederik Roberts.
    8. Serai
    9. El significat de Sahib
    10. L’ètnia Pashtun
    11.  Emir
    12. Els Kafires
    13. Alejandro Magno
    14. La reina mítica o deessa Semíramis.
    15. La masoneria. Orden i lògies.

4. Busca la biografia de Rudyard Kipling a Vikipedia i, a partir d’ella, escriu una biografia model dels colons europeus a les colònies.
5. Estableix una cronologia aproximada dels fets i dóna arguments per a defensar-ho.
6. Conta quin va ser el pla de creació del regne o imperi de Dravot i Carnehan. Aprofita per a explicar el model de passos a seguir per a crear i organitzar un imperi colonial.
7. Explica l’organització política a les colònies. Recorda l’existència del poder executiu, el poder legislatiu i el poder judicial, qui s’encarrega d’aquestes activitats i les de l’administració política en general. Existia una administració bipolar?
8. Explica el model de la societat colonial. Divisions, grups, relacions que s’estableixen, privilegiats, etc.
9. A quines professions es dedicaven els colons? I els indígenes?
10. Explica el racisme colonial. Pots fixar-te en el nom de les persones i el tracte entre elles.
11. Comenta les diferències tecnològiques entre les dues societats (europea i indígena).
12. El militarisme, l’exèrcit, la guerra.
13. Activitats econòmiques a les colònies.
14. Per a què volen fer un cens de població?
15. Explica quina era la importància del ferrocarril i les seues rutes a les colònies (i especialment a l’Índia). Aprofita per comentar les comunicacions i infrastructures de l’època.
16. Explica la importància del fet religiós en la colonització.
17. Quin paper juga l’exploració geogràfica?
  1. Análisis de la obra literaria.
    1. Identificación y presentación
                                                               i.      Género literario. ¿A qué género pertenece?
                                                             ii.      Escritor y circunstancias. ¿Qué sabes del escritor? ¿En qué momento escribió este relato? ¿Qué otras obras suyas conoces?
                                                            iii.      Tema ¿Qué quiere transmitir el relato?

    1. La trama argumental y los personajes
                                                               i.      Idea clave: resume en una sola frase el tema del relato y sitúalo en el espacio y en el tiempo.
                                                             ii.      Argumento: alrededor de la idea central del cuento, articula el resumen de la trama.
                                                            iii.      Personajes: Identifica a los principales personajes, tanto individuales como colectivos (grupos, clases sociales), y las relaciones que se establecen entre ellos. Haz una descripción física y psicológica.

    1.  Interpretación y contexto histórico
                                                               i.       Intención:
1.      ¿Cuál es el mensaje que transmite el relato?
2.      ¿Cuáles son los valores que defienden los personajes?
3.      ¿Cuál es la posición del escritor respecto a las realidades narradas?
                                                             ii.      Contexto histórico: comenta el acontecimiento histórico concreto en el que se desarrolla el relato.
    1. Conclusiones
                                                               i.      Opinión personal: ¿Qué te ha sugerido el relato? ¿Crees que su mensaje tiene vigencia a pesar de los años transcurridos desde su escritura? ¿Qué es lo que más te ha gustado o impactado?


No hay comentarios:

Publicar un comentario