Dijous, 17-X – 2013
Amb el
Neolític, els grups humans s’havien fet agricultors i ramaders i s’havien
tornat sedentaris. Posteriorment, fa més de 5.000 anys, la humanitat va fer un
gran pas endavant en el seu desenvolupament cultural amb l’aparició de les
primeres grans cultures urbanes.
Aquestes
civilitzacions van aparèixer a Mesopotàmia, a la vora dels rius Tigris i
Èufrates, i, una mica més tard a Egipte, al voltant del riu Nil. Més endavant,
van sorgir unes altres cultures urbanes: la hindú, originada a l’entorn del riu
Indus, i la xinesa, que va néixer al voltant del riu groc.
Totes
aquestes civilitzacions, malgrat les diferències, van compartir una sèrie de
característiques que els historiadors anomenem revolució urbana.
Mesopotàmia
significa «entre rius», i aquesta civilització fluvial es va anomenar d’aquesta
manera perquè el seu territori estava comprès entre els rius Tigris i Èufrates.
Va ser la primera civilització de la qual coneixem la història gràcies a
l’escriptura, i va tenir ciutats molt importants que es consideren de les més
antigues del món.
Així, la
història de Mesopotàmia és documentada del 10.000 a.C. al 637 d.C. (data de la
conquesta musulmana). El període més important se situa, però, entre el 3100 i
el 538 a.C., durant el qual va ser el bressol de tres civilitzacions: la
sumèria, la babilònica i l’assíria.
En les civilitzacions urbanes com Mesopotàmia va generalitzar-se l’ús de la
roda (que va revolucionar el transport), van utilitzar-se els torns per a
l’elaboració de ceràmica, es va inventar l’arada i va descobrir-se la
metal·lúrgia del bronze i, més tard, la del ferro.
Totes aquestes civilitzacions urbanes van desenvolupar-se a l’entorn de
grans rius. Es tractava de pobles que vivien fonamentalment de l’agricultura,
per la qual cosa el control i l’aprofitament dels recursos hidràulics
(construcció de dics, canals i recs) eren necessaris per assegurar la
supervivència de la comunitat.
La regió mesopotàmica era una zona àrida, però la construcció de canals per
al regadiu va permetre que l’agricultura s’hi desenvolupés amb molta
intensitat. A més, la seva situació geogràfica la va convertir en una regió
clau per al comerç entre l’Àsia Menor, el mar Mediterrani i Síria.
Mesopotàmia va tenir una llarga història. Aquesta civilització va durar des
del tercer mil·lenni a.C. fins al segle VI a.C., quan els perses es van
apoderar tant d’Assíria com de Caldea, fet que va comportar el final de la
civilització mesopotàmica.
Una de les conseqüències d’aquest procés va ser l’aparició d’un poder
polític estable i fort que unia les diferents comunitats tribals i coordinava
el seu treball: l’Estat. A més, en el marc d’aquestes civilitzacions van néixer
les primeres ciutats construïdes de manera ordenada i amb certa planificació,
amb carrers, places, edificis públics, muralles i, sobretot, amb una zona
monumental on hi havia els palaus i els temples.
L’agricultura va experimentar una gran millora gràcies a la realització
d’obres d’irrigació i a la invenció de l’arada tirada per bous, cosa que va
contribuir a l’augment de la producció. Tot això va fer possible que ja no
calgués un nombre tan gran de persones per a treballar la terra.
D’aquesta manera, paulatinament, va estendre’s la divisió i especialització
del treball amb l’aparició de militars, funcionaris, sacerdots, comerciants,
artesans i agricultors, entre d’altres. I amb aquest procés sorgirien les
primeres diferenciacions socials. Els grups privilegiats tenien tots els drets
i la majoria de les riqueses.
El rei, els sacerdots, els nobles i els alts funcionaris i caps militars
s’apropiaven, mitjançant els tributs de la major part de la producció agrària
(l’excedent), mentre que els agricultors vivien en condicions precàries.
Així, l’aristocràcia estava formada pel rei, la seva família i la noblesa,
disposava de gran part de les terres i ocupava els càrrecs més alts. Els
sacerdots s’encarregaven dels rituals religiosos, vivien als temples, tenien
terres, tallers artesans i col·laboraven en el govern.
D’entre els funcionaris destacaven els escribes, que sabien llegir,
escriure i comptar i que, per això, tenien molt poder. Altres funcionaris eren
els de correus, els intendents, els copers, etc.
La resta de gent podia ser lliure, si tenia drets, o esclaus, que no en
tenien i eren tractats com si fossin coses.
Els pagesos llogaven les terres que envoltaven la ciutat, que pertanyien al
rei o al temple. A canvi, havien de donar part de la collita. Cultivaven
civada, blat, mongetes, cigrons, cogombres, etc. Usaven arades rudimentàries.
Els artesans treballaven als tallers. Hi havia diversos tipus d’artesans:
teixidors, fusters, orfebres, perfumistes, etc.
Les dones eren propietat dels homes, i si treballaven cobraven un salari
que corresponia a la meitat del salari que rebia un home adult.
Una de les característiques més importants de les civilitzacions urbanes va
ser l’aparició de l’escriptura. Així, a Mesopotàmia, l’escriptura va sorgir com
una necessitat dels temples per a controlar la producció, la possessió de les
terres i el cobrament dels tributs.
La primera forma d’escriptura va ser la cuneïforme, que s’escrivia
mitjançant un burí triangular sobre taules d’argila tova i humida, que després
s’endurien al forn. L’ús de l’escriptura va permetre la redacció de lleis, la
més important de les quals va ser el Codi d’Hammurabi del segle XVIII a.C. En
ell, es concebia la justícia com una forma de revenja. És el famós “ull per
ull”:
8. Si un home roba un bou, o una ovella, o un ase, o un porc, o una barca i
[allò que l’home ha robat] pertany a la religió o a l’Estat, restituirà trenta
vegades el seu valor; si pertany a un ciutadà particular, en restituirà deu
vegades el seu valor. Si el lladre no posseeix el necessari per restituir, serà
condemnat a mort.
196. Si un senyor treu l’ull a un membre de l’aristocràcia, se li destruirà
el seu.
197. Si trenca l’os d’un altre senyor, se li trencarà l’os a ell.
198. Si destrueix l’ull d’un plebeu o trenca l’os d’un plebeu, pagarà una
mina d’argent.
199. Si li buida l’ull a l’esclau d’un senyor o li trenca l’os a l’esclau
d’un senyor, pagarà a l’amo la meitat del seu preu.
La religió era politeista, és a dir, amb l’existència de diversos déus. Per
exemple, Enlil era el déu dels vents, i Ishtar, la deessa de la guerra, l’amor
i la fecunditat. Aquestes divinitats representaven elements de la natura, n’hi
havia de bons i de malignes i es manifestaven a través dels fenòmens de la
natura, dels somnis o de l’art de l’endevinació. Cada ciutat de Mesopotàmia
tenia un déu principal, i les diferents guerres entre ciutats que es donarien
en el període de l’Antiguitat eren considerades com guerres entre déus.
Els mesopotàmics van ser grans constructors, el seu art era de tipus
monumental, amb edificis de grans dimensions. El més representatiu era el
temple (ziggurat), una enorme torre construïda sobre terrasses esglaonades amb
materials pobres, com el maó i la tova. Els ziggurats tenien diverses funcions:
observatori astronòmic, lloc de culte o centre d’endevinació.
No hay comentarios:
Publicar un comentario