La construcció d’una
catedral
Lectura
Philip es trobava dret en l’extrem est, observant com Tom construïa un mur.
Havia construït ja les bases de dos contraforts fins al nivell de la
tercera sèrie
de pedres, i en aquell moment estava alçant el mur entre els dos.
«Probablement
mai arribarà a acabar-se», es va dir Philip amb descoratjament.
El primer que Tom feia quan els peons li duien una pedra era agafar un
instrument
de ferro en forma de L i utilitzar-lo per a comprovar si les vores de la
pedra eren quadrades. Després, amb una pala, tirava una capa d’argamassa
sobre el mur, la distribuïa amb la punta de la paleta i col·locava damunt
la
nova pedra, rascant l’excés d’argamassa. Per a col·locar la pedra es guiava
per un cordell tibant subjecte pels extrems a cada contrafort. Philip va
observar
que la pedra estava quasi tan llisa en la part superior com en la inferior,
on hi havia l’argamassa, com si poguera veure’s de costat. Allò el va
sorprendre
i va preguntar a Tom el motiu.
–Una pedra mai ha de tocar les de dalt ni les de baix –li va contestar
Tom–.
Per a això és precisament l’argamassa.
–Per què no han de tocar-se?
–Perquè provocaria clevills. –Tom es va posar dret per explicar-li-ho–. Si
camina
per una teulada de pissarra el seu peu la travessarà, però si posa una
taula a través de la teulada podrà caminar-hi sense danyar la pissarra. La
taula
reparteix el pes i això és també el que fa l’argamassa. [...]
La part més tosca de la pedra era la de darrere. Philip es va dir que amb
tota
seguretat aquella cara seria visible en l’interior de l’església. Després
va recordar
que, de fet, Tom estava construint un mur doble amb una cavitat entre
aquests de tal manera que la cara de darrere de cada pedra quedaria
oculta.
Quan Tom va haver dipositat la pedra sobre el jaç d’argamassa, va agafar el
nivell.
Aquest consistia en un triangle de ferro amb una corretja subjecta en el
vèrtex i unes marques en la base. La corretja tenia incorporat un pes de
plom
de manera que sempre penjava recta. Va col·locar la base de l’instrument
sobre
la pedra i va comprovar com queia la corretja. Si s’inclinava cap a un
costat
o altre del centre, Tom colpejava sobre la pedra amb el martell fins a
deixar-la
exactament anivellada. Seguidament anava corrent l’instrument fins a col·locar-lo
a cavall entre les dues pedres adjacents per a comprovar si la part
superior
de les dues pedres estava en línia. Finalment va col·locar l’instrument
obliquament
sobre la pedra per a assegurar-se que no s’inclinava cap a un costat ni a
un altre. Abans d’agafar una nova pedra va fer espetegar el cordó tibant
per a
assegurar-se que les cares de les pedres estaven en línia recta. [...]
Philip va alçar la mirada cap a la resta de l’enclavament de la
construcció.
Era tan immens que huitanta homes i dones i alguns xiquets semblaven
perduts
en ell. Treballaven alegrement sota els rajos del sol, però eren tan pocs
que a Philip li va semblar que en els seus esforços hi havia un aire de
futilitat.
Al principi havia esperat que acudiren cent persones, però en aquells
moments
va comprendre que ni tan sols així hagueren sigut suficients. No obstant
això, els seus esforços no tenien per què ser vans. Fóra com fóra,
obtindrien
el perdó dels seus pecats.
Ken FOLLETT, Els
pilars de la terra, 1995. Adaptat
1. Conceptes.
• Esbrina què és un priorat.
• Què és un contrafort?
• En què consisteix l’argamassa ?
2. Idees principals.
• Quin era l’ofici de Tom?
Quins instruments utilitzava per a fer el seu treball?
• Com construïa Tom el mur? Què era el quemés el preocupava?
3. Interpretació.
• Per què, segons explica Tom a Philip, les pedres
no havien de
tocar-se?
No hay comentarios:
Publicar un comentario